سالانه 3 هزار و 500 کودک به سرطان مبتلا می‌شوند

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 
 پایگاه صاعقه::رئیس کنگره خون و سرطان کودکان گفت: هر سال 3 هزار و 500 کودک به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند.
 
به گزارش   پایگاه صاعقهبه نقل از خبرنگار   باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن ابوالقاسمی رئیس کنگره خون و سرطان کودکان در نشست خبری این همایش که صبح امروز در محل انجمن خون و سرطان برگزار شد با اشاره به میزان ابتلای کودکان به سرطان اظهار کرد: هر ساله 3 هزار و 500 کودک به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند همچنین به دلیل وجود ازدواج‌های فامیلی در ایران بیماری‌های خونی کودکان نیز نسبت به سایر کشورها بیشتر بروز می کند. 
 
وی افزود: علاوه بر سرطان خون،‌ سرطان غدد لنفاوی، تالاسمی و اختلالات خونریزی نیز در بین کودکان دیده می‌شود. امسال در کنگره خون و سرطان کودکان داروی فاکتور 8 را که در حال ساخت آن هستیم و مطالعات بالینی بر روی این دارو انجام می‌شود در معرض قضاوت متخصصین خون و آنکولوژی کودکان قرار می‌دهیم.
 
رئیس کنگره خون و سرطان کودکان در خصوص سن ابتلای کودکان به سرطان خون در هر سال اظهار داشت: 3 هزار و 500 کودکی که هر ساله به سرطان خون مبتلا می‌شوند زیر 15 سال هستند این تعداد 3 درصد سرطان‌های کشور را در بر می‌گیرد اما اهمیت آن کمتر از سایر سرطان‌ها نیست البته بیش از 85 درصد سرطان‌های کودکان بهبود می‌یابد و درمان آنها به صورت قطعی است و امکان بروز آن در سالهای دیگر وجود ندارد. همچنین امروزه هیچ خانواده‌ای به دلیل هزینه‌های درمان سرطان از ادامه درمان بیماری کودک خود خودداری نمی‌کند. 
 
ابوالقاسمی با اشاره به هزینه داروهای کودکان مبتلا به سرطان بیان کرد: داروهای کودکان مبتلا به سرطان جزء داروهای گران قیمت نیست و برای درمان آنها از چند داروی قدیمی استفاده می شود. کمتر از 10 درصد داروهای این بیماران جزء داروهای جدید هستند و این مسئله به دلیل تاثیر گذاری داروهای قدیمی و کنترل تب و عفونت ناشی از استفاده از این داروها توسط متخصصین است. 
 
ابوالقاسمی افزود: میزان استفاده از داروهای قدیمی در درمان سرطان کودکان را می‌توان 95 درصد عنوان کرد. البته در صورتی که وی به پیوند مغز استخوان و بستری‌های طولانی مدت نیاز پیدا کند هزینه درمان وی افزایش پیدا خواهد کرد.
 
وی تصریح کرد: نگرانی که در خصوص بیماری‌های کودکان مبتلا به سرطان وجود دارد این است که از برندهای متفرقه کشورهای آمریکای لاتین و هند استفاده شود در سال 91 در بحران دارویی این داروها در کشور دیده شد اما پس از مدتی جمع‌آوری شدند و هم‌اکنون برندهای معتبر این داروها در کشور وجود دارد.
 
رئیس کنگره خون و سرطان کودکان در خصوص بیماریهای خونی بیان کرد: بیماری‌های خونی  به دلیل ازدواج‌های فامیلی ورود می‌کند در صورتی که دو غریبه با هم ازدواج کنند احتمال ابتلای آنها به بیماری‌های خونی کمتر خواهد بود. البته هم‌اکنون امکان غربالگری بیماری‌های خونی در کشور وجود دارد و می‌توان پیش از تولد کودک ابتلای وی به بیماری‌های خونی را تشخیص داد. از سال 1375 غربالگری بیماری‌های خونی پیش از تولد کودک آغاز شده و میزان آن از هزار مورد به کمتر از 200 مورد در سال رسیده است. 
 
ابوالقاسمی در خصوص احتمال ابتلای کودکانی که در جنگ تحمیلی خانواده آنها در معرض بمباران شیمیایی قرار گرفته بودند، تصریح کرد: در مطالعه‌ای که در سردشت انجام شد فرزندان تمام افرادی که در معرض بمباران شیمیایی قرار گرفته بودند به هیچ بیماری خاصی از جمله سرطان بیش از سایر افراد مبتلا نشده بودند اما بیماریهای تنفسی در آنها دیده می‌شد. اورانیوم غنی شده که در جنگ آمریکا به عراق مورد استفاده قرار گرفت به شدت باعث افزایش بیماری سرطان در بین آنها شد. 
 
وی در خصوص عوامل ابتلا به سرطان خون در بین کودکان بیان کرد: هر چند علت ابتلا به سرطان در بین کودکان ناشناخته است اما تاثیر بعضی عوامل چون پرتوX یا گاما برخی داروهای شیمی درمانی، بنزن در سرطان‌های کودکان و بزرگسالان شناخته شده است. هر گونه دستکاری بشر در طبیعت چون آلودگی آب، خاک و غذا در کنار بی‌تحرکی و چاقی می‌تواند زمینه بروز سرطان را در فرد ایجاد کند. همچنین تاثیر مصرف سیگار در بزرگسالان در زمینه بروز سرطان به اثبات رسیده است و میزان تاثیر آن 80 برابر در سرطان ریه است. در صورتی که انسان با طبیعت آشتی نکند احتمال افزایش بیماری سرطان بیشتر خواهد بود. 
 
 
انتهای پیام/ 

این صفحه را به اشتراک بگذارید